36e jaargang nr. 1 (september 2021)
thema: Nazomernummer

Jeroen Hagendijk
Redactief

In het laatste nummer van de Waagschaal (50/8) besprak Kees van Ekris twee cahiers met preken van Wessel ten Boom (Gebroken David en Preken na Pasen). Van Ekris merkt op dat in deze preken theologie functioneert. ‘Achter de woorden gaat een wereld van theologie schuil. De prediker selecteert het beste wat hij opgedaan heeft uit zijn studie, en vertaalt dat in woorden die de gemeente kunnen helpen om te geloven. De taal en de begrippen worden daardoor rijp, en soms gewaagd. Goede theologie maakt dat je iets durft te zeggen.’ Ik vond dat mooi en herkenbaar: goede theologie maakt dat je iets durft te zeggen.
Sinds een paar jaargangen hebben we rond de zomer een nummer met vrije bijdrages. Deze Kontekstueel is opnieuw zo’n zomernummer. De toegankelijke artikelen bieden kleine voorzetjes om ook zelf weer in de boeken te duiken nu het nieuwe kerkseizoen gaat beginnen.
David de Jong schrijft over de preek in samenspel met de liturgie. Hij neemt ons mee naar Rudolph Bohrens Predigtlehre. Een preek moet niet al te rond zijn. Soms is minder zeggen, juist meer zeggen. Een reeks voetnoten bij dit artikel helpt u om zelf verder te studeren.
Wim Dekker schrijft over de Tsjechische priester en hoogleraar Tomáš Halík. Dekker blikt terug op de introductie van Halík in het Nederlandse taalveld, waar hijzelf ook bij betrokken was. Hij plaatst Halík in de spirituele oecumene en bevraagt zijn theologie vanuit het gereformeerd belijden. Het waardevolle van Halík? — Dat hij begrepen heeft dat God zich ook altijd weer aan onze categorieën onttrekt. Wie dat begrijpt, is geholpen in het gesprek met de twijfelaars en zoekers.
Niels den Hertog schreef een spannend artikel over de pastor van Adolf Eichmann. Verdiende Eichmann wel een pastor? En hoe kun je een pastor zijn voor iemand met zoveel bloed aan zijn handen? Was het inderdaad maar beter dat Eichmann zich niet had bekeerd, zoals de pastor in kwestie later schreef? Den Hertog vindt van niet, en licht dat toe.
Arjan Markus gaat met behulp van Bas Heijne in gesprek met Hartmut Rosa en Martin Hägglund, twee seculiere denkers die huidige tijd bekritiseren.
Gert de Goeijen reageert in zijn artikel op het uitsluiten van de ChristenUnie door D66. Hij schrijft over de plek van religie in de maatschappij. Een scheiding van kerk en staat betekent niet dat kerk en staat geen onderlinge betrekkingen mogen hebben. Maar hebben christenen überhaupt wel iets te zoeken in de landelijke politiek? Zij zijn toch van een ander koninkrijk?
Dan zijn er nog onze vaste rubrieken. Barbara Lamain schreef de Laatst geboekt en bespreekt het werk van twee priesters, waaronder: Tish Warren, die het boek Prayer in the Night schreef. Warren vraagt aandacht voor het gebed van de completen. De kracht van een vast gebed is dat er woorden worden aangereikt die er ook zijn als je uit jezelf niet de juiste woorden kunt vinden. In de Kroniek reflecteert Jos Wienen op de huidige schuld- en excuuscultuur. Hij doet dat niet cynisch of vanuit de heup geschoten, maar eerlijk en zoekend. Een behulpzaam artikel voor wie komend seizoen een thema als schuld in deze tijd wil plaatsen.
Wie aan het begin van het nieuwe seizoen al wat moedeloos wordt van alle achterstand in de kerk die we hebben opgelopen door COVID-19, kan meteen beginnen met de Bijbelstudie van de hand van Piet de Jong over Ezechiël 37. Of de profeet tegen deze dode botten ‘iets durft te zeggen’.

J.J. Hagendijk is predikant (PKN) en eindredacteur van Kontekstueel. Mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Afdrukken