Skip to main content

31e jaargang nr. 6 (juli 2017)
thema: Liberale theologie versus orthodoxe theologie

M. Roelofse
Ga in je kracht staan
Efeze 6:10

Ga in je kracht staan… wie heeft dat niet eens als advies mee gekregen. In je kracht staan betekent vooral die dingen doen waar je goed in bent, waar je talent voor hebt en waar je als mens veel waarde aan hecht. Ga in je kracht staan dat is ook wat de apostel Paulus adviseert.

In je kracht staan betekent voor de apostel echter vooral die dingen doen waar je als christen toe geroepen bent. En daarvoor moet je de kracht niet bij jezelf maar in de Heer zoeken. Onze strijd is immers niet met mensen, maar met de kwade geesten in de hemelsferen. De reden dat hij daar nog eens de vinger bij legt is dat die machten in een stad als Efeze zichtbaar aanwezig zijn. Magie is daar de gewoonste zaak van de wereld en met de komst van het evangelie is dat niet afgelopen. Zelfs de zweetdoeken en de werkkleren van de apostel worden gebruikt om zieken te genezen. Onder de indruk hiervan probeert een aantal joodse mannen in de naam van Jezus demonen uit te drijven, alsof het een toverspreuk is die je te pas en te onpas kunt gebruiken. Hun exorcisme loopt echter uit op een mislukking, bont en blauw keren ze terug naar huis. Maar juist dat zorgt ervoor dat een heel aantal van nieuwe gelovigen in die stad openlijk hun praktijken op komt biechten aan de apostel. Er volgt zelfs een openbare boekverbranding waarbij voor een fortuin aan toverspreuken in vlammen opgaat (Handelingen 19:13-20).

Het is iets wat heel ver bij ons vandaan staat, want waar in die stad alles om religie draait, is in onze samenleving de wereld zo plat gemaakt dat voor zulke zaken helemaal geen ruimte meer voor is. De kwade machten zijn verbannen naar het rijk der fabelen en geloof is een privékwestie waar je anderen vooral niet mee moet lastig vallen. God komt alleen ter sprake als er een zondebok gezocht wordt voor het menselijk falen. Misschien is de tijd veranderd, maar de uitdaging waar de kerk voor staat is nog altijd dezelfde: staan voor het evangelie dat ons geopenbaard is in Jezus Christus, getuigen dat God de levende is en de wereld nog altijd aanspreekt door Woord en Geest. Als kerk moeten we oppassen dat we ons niet weg laten drukken naar de rand van de samenleving, in het hoekje van mensen die er wat vreemde ideeën op na houden en binnenkort geschiedenis zijn. Of dat we de scherpe randjes van het evangelie af halen omdat het dan iets beter valt te verteren voor de opiniemakers aan de tafel van Jeroen Pauw. Het evangelie verdient het om door vertaald te worden naar deze tijd, en nieuwe tijden vragen om nieuwe antwoorden maar dat is wat anders dan haar salonfähig maken.

Meer dan een mening
Het evangelie is meer dan een mening. Het is niet iets dat wij bedacht hebben, een levensbeschouwing zoals er zo veel zijn. Het is de waarheid die door God aan ons is geopenbaard, en die koesteren we omdat wij geloven dat niemand daar buiten kan. Wij gunnen die waarheid ook aan die ander omdat alleen het evangelie van Jezus Christus de weg is naar het ware leven in vrede en vrijheid met God. Het is tenslotte de Heer die bevrijdt van zonden en zorgen, van iedere last die op een mens kan drukken. Het is de Heer die die de ware liefde laat ontdekken en toont hoe daar iedere dag weer uit geleefd kan worden. Het is de Heer die zin geeft aan het leven en een doel aan het menselijk bestaan. In die zin is Hij de allesomvattende kracht die het leven van mensen nog altijd verandert. Maar dan wel als de Gans Andere wiens heerlijkheid deze gevallen schepping niet kan bevatten. God is in Jezus Christus aan de wereld verschenen. Hij is ons op komen zoeken om te delen in ons lot. Uit liefde heeft Hij Zich laten nagelen aan het kruis om na drie dagen weer op te staan uit het graf. Dat is waar de kerk al die eeuwen bij heeft geleefd ook al wisselde de plaats of de omstandigheden. Want dit is de manier waarop God heeft overwonnen, de zonde en de dood, de duivel en al zijn demonen. Niet door kracht of geweld, maar door liefde en trouw. Daar lopen alle listen en plannen op stuk. En daarom moet je je kracht niet bij jezelf zoeken maar in de Heer, stelt Paulus. Want als mens alleen redt je het niet, onze strijd is immers met de kwade geesten in de hemelsferen en die zijn ons te machtig.

Voor Paulus is geloven in je kracht gaan staan, en die kracht komt van de Heer. Hij vergelijkt christenen met de Romeinse soldaten van die tijd. Zij zijn de geschiedenis in gegaan als het symbool van kracht en macht. Niet omdat zij de dapperste strijders waren, maar omdat zij de beste wapenrusting aantrokken en vochten in teamverband. Op dezelfde manier gaan christenen de geestelijke strijd in. Zij dragen de waarheid als gordel om hun heupen. Het is het eerste onderdeel van de wapenrusting wat door de apostel wordt genoemd, en misschien daarom ook wel het belangrijkste. De gordel werd gebruikt om de kleding strak rond het middel vast te maken zodat een soldaat zich lichtvoetig over het slagveld kon bewegen en het beste uit zijn wapens kon halen. Op dezelfde manier kunnen christenen juist door onomwonden vast te houden aan de waarheid van het evangelie de armslag vinden om antwoord te geven op de vragen van de tijd.

Ga in je kracht staan, wat betekent dat nu concreet voor de kerk in Nederland? Hoewel ik het strijdperk niet helemaal overzie en er ook steeds weer nieuwe uitdagingen op zullen doemen, denk ik dus vooral elkaar bij die geopenbaarde waarheid van het evangelie houden. Want ook in de kerk kunnen we de wereld soms zo plat maken dat het allemaal lijkt te staan en te vallen met wat wij doen en zeggen, met onze beleidsplannen en opiniestukken, en daar kunnen we ons als kerk helemaal in verliezen. In je kracht gaan staan als christenheid is juist altijd weer de Heer zoeken, voordat je ergens aan begint. Het is altijd maar weer vragen om zijn leiding en zijn kracht. Het is alles van Hem verwachten en je laten leiden door zijn Woord en Geest. Niet je eigen oorlogje voeren, maar je kracht zoeken in de Heer, in de kracht van zijn macht.

Ds. Rien Roelofse is predikant (PKN) te Nieuw-Loosdrecht.
Mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.



  • Raadplegingen: 4555